× بستن تبلیغات

























کلینیک لیزرموهای زائد , کلینیک لیزر مو , لیزر موهای زائد , ق

کلینیک لیزرموهای زائد , کلینیک لیزر مو , لیزر موهای زائد , قیمت لیزر مو

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک : پمپ هیدرولیک ،با به وجود آوردن جریان پرفشار در مدار،سطح انرژی سیال را بالا می برد.این فشار به وسیله پمپ هیدرولیک خلق نمی گردد بلکه از انجا که جریان سیال باید بر بار های مقاوم عمل کننده های هیدرولیکی (مانند سیلندرها یا موتورهای هیدرولیک) فائق آیند،فشار جریان بالا می رود.

مبنای کار پمپ هیدرولیک ،اعمال متناوب نیروی رانش به بسته های مجزای سیال محبوس شده در فضای بین تیغه های پمپ وپوسته آن و کاهش حجم این بسته ها به زمان جرکت از سمت مکش به سمت تخلیه ودر نتیجه افزایش فشار جریانی می باشد.پس پمپ هیدرولیک بر پایه تغییر حجم محفظه پمپ کار می کند که سیال در آن آب بندی شده است.

قیمت پمپ هیدرولیک

نیروی محرک پمپ هیدرولیک به وسیله موترهای احتراقی و یا الکترومتورها تأمین می گردد.

الکتروموتورها ؛معمولا موترهای جریان متناوب سنکرون می باشند.محدوده سرعت این موتورها بیشتر از ۱۲۰۰تا ۱۸۰۰ rpm است.در برخی از پمپ های هیدرولیک مانند پمپ فرمان هیدرولیک ،این سرعت امکان دارد تا rpm3600 هم افزایش پیدا بکند.در صنایع هوا و فضا ،پمپ هایی با سرعت rpm2000 به کار برده می شوند.در سیستم های متحرک و جاهایی که کمیت وزن و حجم پمپ مهم می باشد،اغلب واحد های کوچک با سرعت بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

فهرست مطالب

انواع مختلف پمپ هیدرولیک

پمپ های هیدرولیک را می توان به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی نمود:

  1. حجم جابجایی ثابت
  2. حجم جابجایی متغیر

الف- حجم جابجایی ثابت

در پمپ هیدرولیک نوع جابجایی ثابت ،به ازای هر دور گردش شفت ،حج ثابتی از سیال،پمپ می گردد و و فقط عامل افزایش دبی خروجی ،سرعت چرخش شفت می باشد.

این نوع از پمپ ها را نیز می توان به سه دسته زیر تقسیم بندی نمود :

  1. پمپ دنده ای
  2. پمپ پره ای
  3. پمپ پیستونی

پمپ دنده ای

پمپ هیدرولیک دنده ای به دو نوع زیر تقسیم می گردد:

  1. پمپ دنده خارجی
  2. پمپ دنده داخلی
پمپ دنده ای دنده خارجی

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک دنده خارجی

پمپ هیدرولیک دنده ای دنده خارجی شامل دو چرخدنده می باشد که در آن شفت محرک با خار به چرخنده محرک پمپ وصل شده است.چرخنده هرزگرد با چرخنده محرک درگیر می باشدو هر دو باهم می چرخند .دندانه های چرخنده های درگیر با هم ،دریچه های ورودی و خروجی پمپ را نسبت به هم آب بندی می کنند.با گردش چرخنده ها ،در قسمت ورودی پمپ دنده های دو چرخنده از هم باز می گردد.باز شدن دندانه ها یک مکش و انبساط حجمی در این قسمت به وجود آورده و موجب می شود که سیال در اثر فشارهوای مخزن سیال به درون پمپ رانده شود. این سیال بعد در فضای خالی بین دندانه ها ی چرخنده ها و بدنه پمپ ،به طرف دریچه خروجی هدایت می شود.در این قسمت دندانه های دو چرخنده به هم نزدیک شده و موجب می شود سیال به طرف خارج رانده شود.باید دقت شودکه آب بندی بین دندانه ها ی دو چرخنده به روغن اجازه نمی دهد که از وسط پمپ عبور کرده و به قسمت ورودی پمپ باز گردد.

پمپ دنده ای دنده داخلی

پمپ هیدرولیک دنده ای دنده داخلی از یک چرخنده محرک خارجی که درون یک چرخدنده داخلی حلقه ای قرار گرفته و ساخته شده است.با گردش چرخدنده ها ،به علت دور شدن دندانه ها از همدیگر فمکش (به علت انبساط حجم) به وجود آمده و سیال به دلیل فشار هوا به درون پمپ رانده می شود.در این پمپ نیز ،سیال در فضای بین دندانه ها و دیواره هلالی جابه جا شده و از دریچه خروجی پمپ خارج می شود.دیواره هلالی ،دندانه های چرخدنده داخلی را آب بندی می نماید.به علت نوع طراحی ،این پمپ ها را نمی توان با حجم جابجایی قابل تنظیم کرد.

پمپ هیدرولیک دنده داخلی

پمپ هیدرولیک پره ای (بالانس)

پمپ هیدرولیک پره ای از دو بخش اصلی بدنه و روتورتشکیل شده است.پره ها در شیار های روتور جای گرفته اند و در این شیار ها به شعاعی می لغزند.روتور با خار به شفت اصلی پمپ وصل شده است و به همراه آن می چرخد .با گردش روتور ،پره ها به علت نیروی گریز از مرکز (که برخی مواقع با نیروی فنر یا فشار سیال نیز تقویت می گردد) به دیواره داخلی بدنه پمپ می چسبند.روتور نسبت به بدنه پمپ به شکل خارج از مرکز قرار گرفته است بنابراین در زمان چرخش روتور ،پره ها به داخل و خارج جابجا می شوند.به هنگام گردش روتور ،فضای بین پره ها و بدنه پمپ در بخش ورودی انبساط پیدا کرده ومکش ایجاد شده در این قسمت و فشار اتمسفر داخل مخزن سیال هیدرولیک ،موجب می شود سیال به داخل پمپ رانده شود.سیال در فضای خالی بین پره ها و بدنه جابه جا شده و به طرف دریچه خروجی هدایت می شود.

پمپ هیدرولیک پره ایعملکرد پمپ هیدرولیک پره ای

بالانس : در پمپ هیدرولیک پره ای بالانس عدم تعادل نیرو حذف شده است.سطح داخل بدنه این نوع از پمپ ها ،دارای فرم بیضوی می باشد و این فرم باعث می شود که در یک بار گردش شفت پمپ ،پره ها دو بار درون شیار های روتور جابه جا شوند.بدین ترتیب نیاز است در این پمپ ها دو دریچه وردودی در هم ادغام شده ،به شکلی که بر روی بدنه پمپ عملا یک دریچه ورودی و یک دریچه خروجی دیده می شود.این طرح موجب می شود که فشار به صورت مساوی در طرفین پمپ (در دو طرف شفت اصلی پمپ) به وجود آید.بدین صورت نیروی متعادلی به شفت اصلی پمپ وارد شده و به اصطلاح پمپ بالانس می باشد.این پمپ های پره ای تحمل فشارها وسرعت های بیشتری نسبت به پمپ های پره ای غیر بالانس دارا می باشند .چون سایش یاتاقان شفت اصلی پمپ در حد نرمال است.

نوشته شده در دوشنبه 26 آذر 1397ساعت 13:28 توسط behzad moghtader|


آخرين مطالب
» <-PostTitle->

Design By : بست بلاگ